HOMEPAGE > LETSEL > CASUS LETSEL: VERHAAL MOTORRIJDER

 

Op een mooie zonnige dag in mei 2015 besluit Johan met zijn vrienden een eind te gaan motorrijden. De dag loopt niet zoals verwacht … Legal & Services helpt Johan om zijn leven weer zoveel mogelijk op de rit te krijgen en Johan ontvangt een bedrag om de geleden schade te compenseren.

 

Op een mooie zonnige dag in mei 2015 besluit Johan (43) met zijn vrienden om een eind te gaan motorrijden. Johan, die in een vrijstaand huis in het pittoreske Doorwerth woont, kiest voor een route door de Achterhoek. Deze route rijdt hij wel vaker. Rond 9 uur in de ochtend verzamelen de motorrijders zich bij Johan thuis. Na een stevige kop koffie vertrekken de zeven motorrijders, uitgezwaaid door Sonja, de vrouw van Johan.

 

Johan, die de route goed kent, rijdt voorop. Via Oosterbeek en Arnhem rijdt het gezelschap richting Velp. Daar gaat Johan de Posbank op, het meest bochtige stuk van de route. In de laatste bocht gaat Johan plotseling onderuit en raakt één van bomen die langs de weg staan.

 

Zijn vrienden zien meteen dat het flink mis is. Zij bellen 112. Kort daarna zijn de hulpdiensten al ter plekke. Johan wordt onderzocht en vervolgens met de ambulance afgevoerd. Gezien de ernst van zijn verwondingen wordt hij naar het Radboudziekenhuis in Nijmegen gebracht. Daar blijkt dat zijn rechterheup en zijn bekken zijn gebroken. Verder heeft hij een lelijke breuk aan zijn rechter onderbeen. Operatieve ingrepen volgen.

 

Voor de achtergebleven motorrijders is het meteen duidelijk waarom Johan onderuit is gegaan. Het wegdek is opnieuw geasfalteerd en er is daarna een laag split aangebracht. Het lijkt erop dat dit kort daarvoor is gebeurd. Omdat dit met name voor motorrijders gevaarlijk is, worden er door de aannemer altijd waarschuwingsborden geplaatst. Dit keer echter niet. Met grote gevolgen!

 

Na jaren voor een baas te hebben gewerkt, is Johan in 2010 voor zich zelf  begonnen. Hij is als ZZP-er aan de slag gegaan en voert voor diverse opdrachtgevers stukadoorswerkzaamheden uit. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft Johan niet. Vanwege zijn wat hogere leeftijd moest Johan, als hij zich wilde verzekeren, een extreem hoge premie betalen. Met 2 studerende kinderen kon hij dat niet bekostigen. Dit heeft wel tot gevolg dat Johan de komende tijd zonder inkomen zit.

 

Sonja heeft inmiddels de gegevens van de aannemer weten te achterhalen. Haar broer adviseert haar om deze aannemer schriftelijk aansprakelijk te stellen. De aannemer reageert niet op haar brief.  Sonja besluit de aannemer te bellen. Meteen wordt haar duidelijk dat hij geen enkele medewerking gaat verlenen.

 

Een vriend van haar broer heeft goede ervaringen met de letselschadejuristen van Legal en Services Nederland. Sonja bezoekt de website en vult het contactformulier in. De volgende dag wordt zij al teruggebeld. De behandelaar van het dossier van Johan belt nog dezelfde week met de aannemer. De aannemer wordt duidelijk gemaakt dat hij verplicht is om deze zaak bij zijn aansprakelijkheidsverzekeraar te melden. Dat doet hij vervolgens. Kort daarna meldt de verzekeraar zich al. In overleg met Sonja wordt er een afspraak bij haar thuis geregeld. Het is duidelijk dat Johan voorlopig niet zal kunnen werken. De vertegenwoordiger van de verzekeraar is bereid om alvast een voorschot van € 50.000,- aan Johan te verstrekken. Dit bedrag wordt dezelfde dag nog overgemaakt.

 

Jasmijn, de dochter van Johan en Sonja, wilde altijd al piloot worden en volgt een opleiding tot verkeersvlieger. In juni 2015 moet zij haar praktijkexamen doen vanaf het vliegveld Eelde. Johan wilde daar uiteraard getuige van zijn. Het is duidelijk dat hij op dat moment nog in het ziekenhuis zal liggen. In goed overleg met de vertegenwoordiger van de verzekeraar wordt hiervoor een oplossing gezocht en gevonden. Voor rekening van de verzekeraar wordt een grote ambulance geregeld, waar Johan met zijn ziekenhuisbed in kan. Op de dag van het examen wordt hij naar Eelde gereden. Het is gelukkig goed weer, zodat Johan vanuit zijn ziekenhuisbed het examen van zijn dochter kan volgen.

 

Na vier weken ziekenhuis wordt Johan voor de verdere revalidatie overgeplaatst naar de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Een intensief revalidatietraject volgt, waarbij Johan zich voor 100% inzet. Na zes weken mag Johan naar huis om daar verder te herstellen. Zijn artsen hebben hem al wel laten weten dat hij nooit meer de oude zal worden en geen zware werkzaamheden meer zal kunnen verrichten.

 

Na enige tijd volgt een herbezoek in Doorwerth. De belangenbehartiger van Johan en de schaderegelaar van de verzekeraar besluiten een arbeidsdeskundige in te zetten. Deze arbeidsdeskundige krijgt de opdracht om samen met Johan te onderzoeken welke werkzaamheden Johan nog wel zou kunnen verrichten. Daarbij dient uiteraard rekening te worden gehouden met de wensen van Johan. Hij geeft aan wel als werkvoorbereider aan de slag te willen. Daarvoor heeft hij echter niet de goede papieren. Johan krijgt de ruimte om een opleiding tot werkvoorbereider te volgen. Hij doet dat vol overgave en rond de opleiding in no-time af. Via het netwerk van de arbeidsdeskundige volgt een proefplaatsing bij een bedrijf in Arnhem. Johan doet het daar zo goed, dat hij al na zes maanden een vast contract krijgt aangeboden. Johan is blij dat hij weer aan de slag is ook al kan hij, vanwege zijn beperkingen, maar 24 uur per week werken.

 

In 2018 is Johan uitbehandeld. Hij hoeft niet meer in het Radboudziekenhuis in Nijmegen terug te komen. De medisch adviseur van Legal en Services Nederland vindt het nodig om een afsluitend orthopedisch expertiseonderzoek te organiseren. De medisch adviseur van de aansprakelijke verzekeraar gaat hierin mee. Voor dit onderzoek wordt een hoogleraar orthopedie in Amsterdam ingeschakeld. Johan bezoekt deze hoogleraar. Er volgt een uitgebreid expertiserapport. Beide medisch adviseurs kunnen zich in dit rapport vinden. De zaak kan worden geregeld, waarbij rekening wordt gehouden met (medische) risico’s in de toekomst.

 

De grootste schadepost is het verlies arbeidsvermogen. Als werkvoorbereider verdient Johan namelijk aanzienlijk minder dan als stukadoor. Ook is Johan niet meer in staat om zijn eigen woning en tuin te onderhouden. Dit onderhoud zal hij moeten uitbesteden. Ook daaraan zijn flinke kosten verbonden. Daarnaast zijn er nog wat kleinere schadeposten. Ook die worden in de berekening van de door Johan geleden en nog te lijden schade meegenomen. Uiteraard heeft Johan ook nog recht op een substantiële smartengeldvergoeding.

 

De totale schade wordt berekend en vastgesteld op € 750.000,-. Johan heeft al € 250.000,- aan voorschotten ontvangen, zodat hij nog recht heeft op een slotuitkering van € 500.000,-. Dit bedrag wordt uiteindelijk aan hem uitgekeerd.

 

De gemaakte afspraken worden vastgelegd in een zogeheten vaststellingsovereenkomst. Daarin wordt een clausule opgenomen op grond waarvan Johan op de zaak kan terugkomen als hij opnieuw geopereerd zou moeten worden. Het is namelijk niet helemaal zeker of het plaatmateriaal, dat in zijn been is gezet, kan blijven zitten. Door Legal en Services Nederland wordt het dossier van Johan bewaard. Mocht zijn dossier heropend moeten worden, kan hij opnieuw een beroep op ons doen.

 

> Terug naar letselschade