Twee vragen over hulp bij letselschade

02-05-2021

Wat is letselschade en wat kan Legal & Services in dat geval voor jou betekenen? We vragen het aan letselschade-expert Cees Appels.

1. Wanneer is het handig om jou in te schakelen?

“Altijd. Stel je hebt letsel opgelopen – lichamelijk of psychisch – bij een eenzijdig ongeval: je bent tegen een boom gereden en je bent hiervoor verzekerd. Dan nog krijg je te maken met een belangentegenstelling. Je eigen verzekeraar gaat er namelijk ook zakelijk instaan. Je hebt dan in feite een onderhandeling met je eigen verzekeraar. Die zal misschien best goed voor je zijn, maar heeft ook een eigen belang. Dan is het handig om iemand als vertegenwoordiger te hebben die dingen voor jou kan regelen. Ik ben het aanspreekpunt voor de verzekeraar en je kunt al je vragen aan mij stellen. Een ander voorbeeld van hoe ik de klant ondersteun: iemand die een opleiding volgt – voor het werk of privé – en koste wat het kost toch examen wil gaan doen, ondanks het feit dat hij daartoe vanwege zijn letsel niet in staat is. Zo iemand rem ik af en dan zeg ik, zorg dat je eerst herstelt, dat examen regelen we wel op een andere manier. Voor studievertraging kun je namelijk ook weer een schadevergoeding krijgen. Want bij letselschade worden alle bijkomende kosten vergoed. Ik probeer vanuit mijn expertise te kijken naar wat verstandig is te doen en te laten.”

2. Wat kost het om jou in te schakelen?

“Wanneer de schade te verhalen is op de tegenpartij, dan geldt dit ook voor de juridische kosten. In dat geval betaal je ons dus helemaal niets. In de meeste gevallen is juridische hulp bij letselschade daarom gratis. In een enkel geval kan ik de zaak niet op voorhand beoordelen. Ik moet dan uitzoeken of en hoe ik de zaak rond kan krijgen. In dat geval rekenen we een uurtarief van €81,00. Uiteraard maak ik daar heldere afspraken over vooraf. Je weet dus altijd waar je aan toe bent. En als ik niks zie in een zaak, dan zeg ik dat ook. Het heeft sowieso altijd zin om even te bellen met Legal & Services.”